Learning 2.0

Το Learning 2.0 είναι ένα online πρόγραμμα που δημιουργήθηκε με σκοπό να ενθαρρύνει την εξερεύνηση και κατ’ επέκταση τη χρήση του Web 2.0, των νέων τεχνολογιών και πιο συγκεκριμένα 23 Πραγμάτων που θα δούμε παρακάτω.

Το εν λόγω πρόγραμμα αρχικά αναπτύχθηκε και ξεκίνησε για το προσωπικό της Δημόσιας Βιβλιοθήκης της Charlotte and Mecklenburg Country (Public Library of Charlotte and Mecklenburg Country) τον Αύγουστο του 2006 με 352 συνολικά συμμετέχοντες. Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε από την Helene Blowers PLCMC Technology Directory, με τη βοήθεια και την υποστήριξη αρκετού προσωπικού, βασιζόμενοι στο άρθρο του Stephen Abram “43 Things I (or You) might want to do this year”. Να σημειωθεί ότι το πρόγραμμα αυτό χτίστηκε πάνω στις εφαρμογές και τις τεχνολογικές καινοτομίες του Web 2.0

Κάθε ενδιαφερόμενη βιβλιοθήκη μπορεί να υιοθετήσει το πρόγραμμα αυτό ελεύθερα κάτω από τη δικαιοδοσία και προστασία που δίνουν τα Creative Commons. Ήδη η ενέργεια αυτή έχει βοηθήσει στην ανάπτυξη νέων παρόμοιων προγραμμάτων στο χώρο των βιβλιοθηκών με πρώτη τη Yarra Plenty Regional Library system στην Μελβούρνη της Αυστραλίας.

Πρωτίστως να διευκρινιστεί τι είναι το Web 2.0. “Το Web 2.0 είναι η εξελιγμένη έκδοση του αρχικού Web (Web 1.0) η οποία χαρακτηρίζεται από την αυξημένη αλληλεπίδραση μεταξύ των χρηστών και στην οποία πρωταγωνιστικό ρόλο έχουν τα ιστολόγια, τα RSS Feeds, τα tags, τα wikis, το social bookmarking και όλες οι υπηρεσίες που επιτρέπουν στους χρήστες να συμμετέχουν έμπρακτα και να έχουν πλήρη έλεγχο των προσωπικών τους δεδομένων. Οι υπηρεσίες αυτές προσφέρονται κατά κύριο λόγω δωρεάν ή με πολύ χαμηλό κόστος, με προαπαιτούμενο την εγγραφή του χρήστη σε αυτές’’ (Κατσαρού Γεωργία, 2007).

Επιγραμματικά, το πρόγραμμα Learning 2.0 της PLCMC άρχισε στις 7 Αυγούστου, διήρκησε 9 εβδομάδες και οι συμμετέχοντες έπρεπε να ολοκληρώσουν 23 Πράγματα (23 Things), 23 μικρές ασκήσεις.
Πρώτη εβδομάδα: Introduction (Εισαγωγική εβδομάδα. Οι συμμετέχοντες έπρεπε να διαβάσουν και να μάθουν για το πρόγραμμα)
Δεύτερη εβδομάδα: Blogging (Δημιουργία ιστολογίων. Οι συμμετέχοντες έπρεπε να δημιουργήσουν το δικό τους ιστολόγιο, να αναρτήσουν την πρώτη τους δημοσίευση σε αυτό (post) και να εγγραφούν στο πρόγραμμα)
Τρίτη εβδομάδα: Photos and Images (Φωτογραφίες και εικόνες. Οι συμμετέχοντες έπρεπε να εξερευνήσουν τις δυνατότητες που προσφέρει το Flickr)
Τέταρτη εβδομάδα: RSS AND Newsreaders (Μέσα τροφοδότησης πρόσφατων ενημερώσεων. Οι συμμετέχοντες έπρεπε να μάθουν για τα RSS feeds)
Πέμπτη εβδομάδα: Play week (Εβδομάδα παιχνιδιού. Οι συμμετέχοντες μπορούσαν να ασχοληθούν με έναν online image generator)
Έκτη εβδομάδα: Tagging, Folksonomies and Techorati (Ετικέτες περιγραφής της πληροφορίας. Οι συμμετέχοντες έπρεπε να εξερευνήσουν και να εξεικοιωθούν με τους όρους Del.icio.us, Technorati, Tagging).
Έβδομη εβδομάδα: Wikis (Ευέλικτοι και επεξεργάσιμοι ιστότοποι. Οι συμμετέχοντες έπρεπε να μάθουν για τα Wikis και πως αυτα μπορούν να αξιοποιηθούν στο χώρο των βιβλιοθηκών)
Όγδοη εβδομάδα: Online applications and tools (Διαδικτυακές εφαρμογές και εργαλεία. Οι συμμετέχοντες έπρεπε να ψάξουν και να βρουν online productivity tools)
Ένατη εβδομάδα: Podcasts, Video and Downloadable audio (Podcasts, Βίντεο και ακουστική εκφόρτωση. Οι συμμετέχοντες έπρεπε να μαθούν για το YouTube, για podcasts, για εκφόρτωση ακουστικών βιβλίων, βίνετο κ.ά.)

Στο τέλος του προγράμματος οι συμμετέχοντες συνοψίζουν τις σκέψεις τους για το παρόν πρόγραμμα και μοιράζονται τις εμπειρίες, τις δεξιότητες που αποκόμισαν.

Η ECU Library (Edith Cowan University Library in Australia) με τις Julia Gross και Lyn Leslie υπεύθυνες του προγράμματος εφάρμοσε με το δικό της τρόπο το πρόγραμμα Learning 2.0. Σκοπός των σεμιναρίων αυτών ήταν η εξοικείωση με την ορολογία, τη χρήση, τη χρηστικότητα των παραπάνω νέων και πολλά υποσχόμενων τεχνολογικών μέσων.

Κάθε συμμετέχον έπρεπε να δημιουργήσει ένα ιστολόγιο (blog) μέσα στο οποίο θα έπρεπε να δημοσιεύει κάθε εβδομάδα 100-150 λέξεις απαντώντας στα tasks και στις ασκήσεις του σεμιναρίου, γράφοντας τι νέο έμαθε, τι τον προβλημάτισε, πως μπορεί να το εφαρμόσει στη δουλειά του, και γενικότερα να γίνει μια συζήτηση μεταξύ εκπαιδευτή και εκπαιδευόμενου.

Δίνοντας πάντα σαφείς οδηγίες μαζί με σχετικά και παραπεμπτικά links, η καθιερωμένη εβδομαδιαία εργασία ξεκινάει με μια μικρή περιγραφή της θεματικής ενότητας που θα καταπιαστούν οι συμμετέχοντες, δίνοντας επεξηγήσεις, ορισμούς (όπου χρειάζεται) με εκλαϊκευτικό λεξιλόγιο. Στη συνέχεια ακολουθούν οι discovery resources, optional resources, και τέλος η discovery exercise.

Χρήσιμο λεξιλόγιο:

Blog= Ιστολόγιο είναι ένας ιστότοπος ο οποίος περιέχει δημοσιεύσεις καταχωρημένες με χρονολογική σειρά με τις πιο πρόσφατες να εμφανίζονται πρώτες. Το περιεχόμενο μπορεί να είναι προσωπικό, επιστημονικό, ειδησεογραφικό, ποικίλο κ.ά.
Del.icio.us= δημόσια ιστοσελίδα που μας επιτρέπει να αποθηκεύσουμε ιστοτόπους που μας ενδιαφέρουν κατηγοριοποιώντας τες χρησιμοποιώντας tags.
Flickr= μέσω αποθήκευση, οργάνωση και δημοσίευση φωτογραφικού υλικού στο διαδίκτυο
Podcast= μια ακουστική ή οπτική μετάδοση μη-μουσική που διανέμεται μέσω του Διαδικτύου
RSS= Είναι ένα κομμάτι γλώσσας XML το οποίο μας βοηθά να ενημερωθούμε για τις καινούργιες καταχωρήσεις που γίνονται σε έναν δικτυακό τόπο είτε αυτό είναι ένα blog είτε ένα wiki είτε μια απλή ιστοσελίδα
Tagging= είναι μια ελεύθερη μέθοδος κατηγοριοποίησης και οργάνωσης της πληροφορίας που επιτρέπει σε όλους να συσχετίζουν -με απλή και φυσική γλώσσα- λέξεις κλειδιά με το διαδικτυακό περιεχόμενο που επιθυμούν να έχουν, όπως ιστοσελίδες, εικόνες κλπ.
Wiki= ένας ευέλικτος και επεξεργάσιμος ιστότοπος που επιτρέπει στον οποιονδήποτε να επέμβει και να δημιουργήσει, να επιμεληθεί και να επεξεργαστεί τις σελίδες του.
YouTube= μέσω αποθήκευση, οργάνωση και δημοσίευση οπτικοακουστικού υλικού στο διαδίκτυο

Εξωτερικοί Σύνδεσμοι:

Τα ιστολόγια ως μέσο επιστημονικής επικοινωνίας ανάμεσα στις βιβλιοθήκες και τους βιβλιοθηκονόμους

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: