Η ανάγκη του ανθρώπου για συμμετοχή, κοινωνικότητα, συναναστροφή = Facebook ;

Ο Ε. Wenger, το 1998 στο έργο του Communities of Practices ορίζει την κοινότητα πρακτικής ως μία οργανική κοινότητα ατόμων, που την ενώνουν κοινοί στόχοι, κοινά ενδιαφέροντα και πρακτικές. Μέσα από την συμμετοχή σε μία κοινότητα πρακτικής, πετυχαίνεται η επικοινωνία, η εκκοινώνιση, η διαμόρφωση της ταυτότητας καθώς και η μάθηση. Ο Wenger τονίζει οτι οι άνθρωποι επιθυμούν να ενταχθούν σε μια τέτοια κοινότητα για λόγους κοινωνικής αποδοχής, για αυτοεκτίμηση, για τη διεύρυνση των ενδιαφερόντων τους, αλλά κύριος στόχος είναι η μάθηση και η γνώση, το τι ξέρωknow what και το ξέρω πώςknow how.Η ανθρώπινη επαφή, η πρόσωπο με πρόσωπο επιτόπια επικοινωνία, η ανάγκη για συμμετοχικότητα, η αίσθηση της ηθικοκοινωνικής αναγνώρισης αλλάζει κέντρο βάρους και υφή. Ο άνθρωπος εγκλοβισμένος στη δύνη του σύγχρονου τρόπο ζωής βρίσκει αρωγό τις νέες τεχνολογίες για να δημιουργήσει διεξόδους. Η δημιουργία των κοινωνικών δικτύων έδωσαν στον άνθρωπο τη δυνατότητα να τα εκμεταλλεύτει δεόντως, αφήνοντας στην κρίση του το είδος και τον τρόπο της χρήσης – θετικής ή αρνητικής. Τα κοινωνικά δίκτυα όπως, Friendster, CyWorld, MySpace, Facebook, επιτρέπουν στο άτομο να παρουσιάσει τον εαυτό του, να εκφράζεται ελεύθερα, να δημιουργεί και να διατηρεί online επαφές με άλλους. Το περιεχόμενο αυτών των δικτύων ποικίλο, με βασικό στόχο τη δυνατότητα διατήρησης των υπαρχόντων κοινωνικών δεσμών καθώς και τη δημιουργία νέων επαφών.

Σύμφωνα με μια έρευνα που διεξήχθη απο το “Department of Telecommunication, Information Studies, and Media” του Michigan State University, εξετάστηκε αν η χρήση του Facebook μπορεί να συσχετιστεί με την μέτρηση του κοινωνικού κεφαλαίου. Το κοινωνικό κεφάλαιο είναι “το σύνολο των αγαθών, πραγματικών ή εικονικών που αποκτά ένα άτομο ή μια ομάδα ανθρώπων μέσω ενός δυναμικού δικτύου καθιερωμένων σχέσεων αμοιβαίας γνωριμίας και αποδοχής”. Για τα άτομα, το κοινωνικό κεφάλαιο τους επιτρέπει να αποσπούν πηγές από άλλα μέλη του δικτύου στο οποίο ανήκουν. Αυτές οι πηγές μπορεί να έχουν την μορφή της χρήσιμης πληροφορίας κ.ά. Να σημειωθεί ότι οι ερευνητές απέδειξαν οτι το κοινωνικό κεφάλαιο μπορεί να βοηθήσει στην καλή ψυχολογία και στη βελτίωση της αυτοπεποίθησης.

Υπάρχει διαχωρισμός μεταξύ του γεφυρώματος με το κοινωνικού κεφαλαίου και της δημιουργίας δεσμού με το κοινωνικό κεφάλαιο. Το πρώτο σχετίζεται με τους αδύναμους δεσμούς (weak ties), οι οποίοι είναι οι χαλαρές συνδέσεις μεταξύ των ατόμων που μπορούν να προσφέρουν πληροφορίες και νέες προοπτικές ο ένας στον άλλον, αλλά δεν εμπλέκεται ο συναισθηματικός παράγοντας. Από την άλλη πλευρά, η δημιουργία δεσμού με το κοινωνικό κεφάλαιο αφορά τις στενές διαπροσωπικές σχέσεις των ατόμων, όπως είναι η οικογένεια και οι στενοί φίλοι. Μέρος της έρευνας θέλει να εξετάσει αν το εν λόγω διαδικτυακό εργαλείο επιτρέπει στους ανθρώπους να κρατήσουν την επάφη με άτομα και να διατηρίσουν τους δεσμούς τους μόνο μέσω αυτού, δηλαδή με πλήρη απουσία φυσικής επαφής. Μπορεί λοιπόν να μειωθεί ή να αυξηθεί το κοινωνικό κεφάλαιο ενός ατόμου με τη χρήση του Διαδικτύου;

Οι ερευνητές υποστηρίζουν οτι το Διαδίκτυο βοηθάει στη δημιουργία αδύναμων δεσμών (weak ties) και οδηγεί στη γεφύρωση με το κοινωνικό κεφάλαιο. Όλο αυτό υποστηρίζεται καλύτερα μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα καθώς τα άτομα μπορούν να προσθέτουν προσωπικά δεδομένα όπως φωτογραφές, λίστες φίλων κ.ά. και μάλιστα εύκολα και ανέξοδα. Ο βαθμός της διαμόρφωση του κοινωνικού κεφαλαίου εξαρτάται από την αυτοεκτίμηση του προσώπου και την προσωπική ικανοποίηση από την μέχρι τώρα ζωή του. Τα κοινωνικά δίκτυα αλλάζουν και αυτά συν τω χρόνω με βάση τις αλλαγές που επέρχονται στις σχέσεις των ανθρώπων.

Η έρευνα απευθυνόμενη σε φοιτητές αναλύει διεξοδικά, δημογραφικά στοιχεία χρήσης του Facebook, λόγοι χρήσης του, βαθμός χρήσης του, αν νιώθουν καλά τα άτομα χρησιμοποιώντας το, αν έχει γίνει μέρος της ζωής τους, κ.ά. Εκτός των άλλων ένας βασικός λόγος που οι φοιτητές χρησιμοποιούν κοινωνικά δίκτυα είναι διότι μετά το πέρας της σχολικής ζωή τους δεν θέλουν να χάσουν τους συμμαθητές τους όπως επίσης μετά τα φοιτητικά χρόνια δεν θέλουν να χάσουν επαφή με τους συμφοιτητές τους ακόμα και αν ο δεσμός αυτός αρχίζει να φθείρεται ή να εξασθενεί λόγω νέων διαδικτυακών σχέσεων ή λόγω της απουσίας φυσικής επαφής. Η έρευνα καταλήγει στο ότι, η χρήση του Διαδικτύου από μόνη της δεν υποστηρίζει την εδραίωση του κοινωνικού κεφαλαίου, αλλά η εντατική χρήση του Facebook ναι. Το δυνατό δέσιμο μεταξύ του Facebook και των μαθητών γυμνασίου δείχνει πως τα κοινωνκά δίκτυα βοηθούν στη διατήρηση μιας σχέσης καθώς τα άτομα μετακινούνται από την μια κοινότητα σε μια άλλη. Επιπλέον μια επιγραμμική (online) επαφή δεν ακυρώνει ή αποθαρρύνει απαραίτητα τη φυσική επαφή, μπορεί αντιθέτως να υποστηρίξει τις σχέσεις των ανθρώπων όταν αυτοί στην πορεία της ζωή τους απομακρύνονται γεωγραφικά για διάφορους λόγους. Προσωπικά πιστεύω ότι η λελογισμένη χρήση των κοινωνικών δικτύων δεν μπορεί να βλάψει τον άνθρωπο αρκεί και η φυσική επαφή να μη θυσιάζεται στο βωμό του διαδικτυακού επικοινωνιακού πυρετού.

One Response to Η ανάγκη του ανθρώπου για συμμετοχή, κοινωνικότητα, συναναστροφή = Facebook ;

  1. Παράθεμα: Επιμόρφωση Φιλολόγων Β΄Επιπέδου » Σύγχρονες αντιλήψεις για τη μάθηση και τη διδασκαλία και η εφαρμογή τους με εργαλεία υπολογιστικής κ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: