Βρίσκοντας τον δρόμο για την Βιβλιοθήκη 2.0

(Η ακόλουθη ανάρτηση βασίζεται στο 2ο κεφάλαιο του βιβλίου: Casey, Michael E. and Laura C. Savastinuk. Library 2.0: a guide to participatory library service. New Jersey: Information Today Inc., 2007.)

Η ‘αλλαγή’ είναι η λέξη κλειδί γύρω από την οποία κινούνται οι συζητήσεις για την εφαρμογή του μοντέλου υπηρεσιών Βιβλιοθήκη 2.0. Οι βιβλιοθήκες δεν μπορούν να αλλάζουν απλά για την αλλαγή. Απαιτείται προσεχτικός σχεδιασμός και η μετάβαση από το ένα μοντέλο υπηρεσιών σε κάποιο άλλο θα πρέπει να γίνεται με προσεχτικά βήματα λαμβάνοντας υπόψη αρκετές παραμέτρους, όπως τους χρήστες και το προσωπικό. Εξάλλου σκοπός δεν είναι να ακολουθηθεί η μέθοδες Plan, Implement, Forget, δηλ, Σχεδίασε, Εφάρμοσε, Ξέχασε (Casey and Savastinuk 13).

Δεν υπάρχει μια έτοιμη λύση ή ένα μονοπάτι χαραγμένο που θα ακολουθήσουν οι βιβλιοθήκες για να ενσωματώσουν τις Web 2.0 υπηρεσίες. Η επιτυχημένη εφαρμογή του Library 2.0 εξαρτάται από την κοινότητα των χρηστών και την οργανωτική δομή της βιβλιοθήκης ή και του γενικότερου οργανισμού στον οποίο ανήκει η βιβλιοθήκη.

Μια βιβλιοθήκη προκειμένου να προχωρήσει σε αυτήν την αλλαγή πρέπει να γνωρίζει που βρίσκεται τώρα, πριν μάθει τι πρέπει να κάνει για να βρεθεί εκεί που θέλει. (Casey and Savastinuk 19)

Tα ερωτήματα που θα πρέπει να απασχολήσουν τους υπεύθυνους μιας βιβλιοθήκης προς την κατεύθυνση του Library 2.0 δεν διαφέρουν από αυτά που λαμβάνονται υπόψη όταν υπάρχει πρόθεση ή ανάγκη για αλλαγή. Συνοψίζοντας τα πιο σπουδαία είναι:

Ποια είναι η θέση της βιβλιοθήκης μέσα στον οργανισμό που ανήκει; Ποιες είναι οι υπηρεσίες που προσφέρει και που επιθυμούν οι χρήστες της; Υπάρχουν κολλήματα οικονομικά, προσωπικού ή γραφειοκρατικά που την εμποδίζουν να προσφέρει τις υπηρεσίες που επιθυμεί;

Ποιοι χρησιμοποιούν την βιβλιοθήκη; Ποιοι δεν χρησιμοποιούν την βιβλιοθήκη; Ποιοι παράγοντες πολιτικοοικονομικοί επηρεάζουν τα έσοδα ή ακόμη και τις πολιτικές της βιβλιοθήκης;( Casey and Savastinuk 23). Κάποιοι τρόποι για ανατροφοδότηση από τους χρήστες είναι τα ερωτηματολόγια, έρευνες για το ποιες υπηρεσίες είναι οι πιο δημοφιλείς σε μια βιβλιοθήκη, ακόμη και ερευνώντας τι κάνουν άλλες βιβλιοθήκες για να προσεγγίσουν τους χρήστες τους. Μια άλλη ομάδα που συχνά παραβλέπουμε είναι αυτοί που δεν χρησιμοποιούν την βιβλιοθήκη. Είναι πιο εύκολο για τις δημόσιες βιβλιοθήκες να προσεγγίσουν αυτό το κοινό. Για τις υπόλοιπες είναι λίγο πιο δύσκολο αλλά ‘κάθε οργανισμός έχει τις δικές του ειδικές προκλήσεις προκειμένου να λάβει κάποια γνώμη από αυτούς που δεν τις χρησιμοποιούν συχνά.‘ (Casey and Savastinuk 23)

Όπως και να έχει, o δρόμος που θα ακολουθήσει κάθε μια βιβλιοθήκη στον κόσμο του Library 2.0 είναι διαφορετικός και η εφαρμογή των υπηρεσιών θα μοιάζει διαφορετική από κάποια άλλη βιβλιοθήκη που έχει υιοθετήσει αυτές τις υπηρεσίες.

One Response to Βρίσκοντας τον δρόμο για την Βιβλιοθήκη 2.0

  1. Παράθεμα: Library2-0: Library2.0

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: