«Technology ideas your library can implement next week»

Στο περιοδικό American Libraries (March 2010, vol.41, n.3) διαβάζουμε το άρθρο της Ellyssa Kroski Technology ideas your library can implement next week το οποίο μας προτείνει 10 ιδέες που μπορούμε να εφαρμόσουμε στη βιβλιοθήκη μας χρησιμοποιώντας νεοτεριστικά εργαλεία και τεχνικές με σκοπό τη συνεργασία και την επικοινωνία με το κοινό μας. Όπως μας αναφέρει χαρακτηριστικά η συγγραφέας «το ενημερωτικό φυλλάδιο της βιβλιοθήκης εμπλουτισμένο με φωτογραφικό υλικό είναι πολύ καλό, ωστόσο μία διαδικτυακή ξενάγηση μέσω ενός βίντεο που μπορεί ο κόσμος να δει από την ιστοσελίδα της βιβλίοθήκης ή το ιστολόγιό της είναι σαφώς καλύτερη» (σ.30)

Πρώτη ιδέα: “Create a library video tour to welcome people 24 hours a day, 7 days a week from any location”. Μέσα από τον ήχο και την εικόνα ενός βίντεο που μπορούμε να αναρτήσουμε εύκολα στην ιστοσελίδα της βιβλιοθήκης μας δίνουμε τη δυνατότητα στους διαδικτυακούς επισκέπτες να ταξιδέψουν μέσα σε αυτήν όλο το 24ωρο από όπου και αν βρίσκονται ανά τον κόσμο. Το ταξίδι αυτό μπορεί να αφορά μια ξενάγηση στους χώρους της βιβλιοθήκης και μια «πρώτη γνωριμία με τη βιβλιοθήκη» όπως μας παρουσιάζει η Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Κύπρου, ή ακόμα και ένα βίντεο με εκδηλώσεις ή δράσεις της βιβλιοθήκη μας όπως ετοίμασε το Ιδρύμα Αικατερίνης Λασκαρίδη.

Δεύτερη ιδέα: «Use SMS to send patron alerts and notifications”. Χρήση της Υπηρεσίας Σύντομου Μηνύματος για υπομνήσεις, ειδοποιήσεις. Αν η βιβλιοθήκη έχει τη δυνατότητα να στέλνει εναλλακτικά τέτοιου είδους ειδοποίηση αντί για έντυπες υπομνήσεις ή mails, δείχνει τη θετικά εξελιχτική πορεία της βιβλιοθήκης στο τρόπο προσέγγισης και ενημέρωσης ειδικά της νεότερης γενιάς. Η δυνατότητα αυτή θα πρέπει να μπορεί να παρέχεται μέσω του βιβλιοθηκονομικού συστήματός της.

Τρίτη ιδέα: “Feed your library’s blog posts into Twitter without doing any more work”. Μπορούμε εύκολα και απλά να συνδέσουμε τις αναρτήσεις του ιστολογίου της βιβλιοθήκης μας με το νέο δημοφιλές εργαλείο -το Twitter, έτσι ώστε να μας παρακολουθούν και να ενημερώνονται οι χρήστες του. Η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Βέροιας εφαρμόζει αυτή την τακτική η οποία μάλιστα γίνεται αυτόματα χωρίς επιπλέον δουλειά. Ωστόσο, δεν είναι υποχρεωτική η χρήση ιστολογίου για να λειτουργήσει η αυτόματη τροφοδότηση στο Twitter, αρκεί οποιαδήποτε εφαρμογή RSS που διαθέτουμε (online calendars, facebook).

Τέταρτη ιδέα: “Improve customer service by developing a technology skills list for your staff”. Απαραίτητη κρίνεται η βελτίωση των υπηρεσιών προς τους χρήστες βοηθώντας το προσωπικό της βιβλιοθήκης να αποκτήσει τεχνολογικές δεξιότητες. Η διεξαγωγή εκπαιδευτικών σεμιναρίων για την απόκτηση δεξιοτήτων και μάλιστα τεχνολογικών είναι απαραίτητη σε μια εποχή που οι προσωπικοί υπολογιστές, το Διαδίκτυο, το Web 2.0 το απαιτούν. Η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Βέροιας μέσα από το Εργαστήριο καινοτομίας και δημιουργικότητας «πειραματίζεται στις νέες τεχνολογίες και στη χρήση εργαλείων για τη δημιουργία νέων υπηρεσιών για το κοινό. Συνεργάζεται με εθελοντές και φορείς γι΄ αυτό το σκοπό και διαθέτει όλο της τον εξοπλισμό για πειραματικούς σκοπούς».

Πέμπτη ιδέα: “Create a special event wiki”. Ο συνεργατικός ιστοχώρος είναι ένας εναλλακτικός, εύκολος και οικονομικός τρόπος δημιουργίας μιας ιστοσελίδας –που μπορεί να συνδέεται με την κύρια ιστοσελίδα της βιβλιοθήκης- για τη διεξαγωγή ενός σεμιναρίου, για τη φιλοξενία ενός συνεδρίου ή μιας ημερίδας, για την πραγματοποίηση μιας εκδήλωσης. Για το 3ο Συνέδριο Βιβλιοθηκών Τέχνης που διοργάνωσε η Βιβλιοθήκη του Μουσείου Μπενάκη έγινε χρήση του εργαλείου wiki. Η βιβλιοθήκη έχει δημιουργήσει επίσης ένα πολύ περιεκτικό και καλά οργανωμένο wiki για «τη συγκέντρωση επιλεγμένων διαδικτυακών πηγών σε θεματικούς τομείς που αφορούν τις βιβλιοθήκες τέχνης και τα μουσεία, όπως επίσης και το επάγγελμα του βιβλιοθηκονόμου-επιστήμονα της πληροφόρησης».

Έκτη ιδέα: “Help your catalog evolve with personalization”. Με την εξατομίκευση του δημόσιου ανοιχτού καταλόγου της βιβλιοθήκης ο χρήστης μπορεί να συμμετέχει ενεργά στη διαδικασία αναζήτησης και ανάκτησης πληροφοριών. Η Βιβλιοθήκη του Παντείου Πανεπιστημίου με τον OPACIAL μας λέει ότι:
Αν είστε εξοικειωμένοι με εργαλεία Social Bookmarking μπορείτε να προσθέσετε στη λίστα σας τα στοιχεία του τεκμηρίου που σας ενδιαφέρει.
-Διατυπώστε τη γνώμη σας ή διαβάστε τις γνώμες άλλων χρηστών για αυτό. Αξιολογήστε το.
-Χαρακτηρίστε το τεκμήριο με λέξεις της αρεσκείας σας που θεωρείτε ότι προσδιορίζουν θεματικά. Οι λέξεις κλειδιά εμφανίζονται στο «σύννεφο επισημειώσεων
«.

Έβδομη ιδέα: “Put together a Guitar Hero tournament that will attract a wide range of nonusers to your library for the very first time” (το Guitar Hero είναι ένα μουσικό βιντεο-παιχνίδι). Σημαντική είναι η διοργάνωση ενός διαγωνισμού, μίας εκδήλωσης ευρείας εμβέλειας που θα προσελκύσει εν δυνάμει νέους και μελλοντικούς χρήστες της βιβλιοθήκης. Παρουσιάσεις βιβλίων (Αμερικανική Γεωργική Σχολή Θεσσαλονίκης), Ομάδες ανάγνωσης (Κεντρική Δημόσια Βιβλιοθήκη Λιβαδειάς), βραδιές αφιερωμένες στην ημέρα ποίησης (Δημοτική Βιβλιοθήκη Πατρών) είναι εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται σε πολλές βιβλιοθήκες όχι μόνο για τη διεύρυνση του κοινού τους αλλά και για την πολυτισμική μας αφύπνιση.

Όγδοη ιδέα: “Use Facebook for chat reference”. Η ευρεία χρήση του εργαλείου Facebook αλλά και η δυνατότητα ασύγχρονου/άμεσου τρόπου επικοινωνίας που διαθέτει το καθιστούν έναν από τους πιο διαδεδομένους τρόπους ερωταποκρίσεων μεταξύ βιβλιοθηκονόμων και χρηστών. Πολλές επίσης είναι οι βιβλιοθήκες που χρησιμοποιούν εφαρμογές άμεσης επικοινωνίας με το χρήστη, όπως η Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημιού Κύπρου με το «AskLive» ή με την υπηρεσία «Ask a librarian» της Βιβλιοθήκης της Λιβαδειας.

Ένατη ιδέα: “Collaborate and communicate with internal blogs”. Εξίσου καλή πρακτική με αυτήν που προσφέρουν τα ιστολόγια για εσωτερική επικοινωνία –τουλάχιστον για τα δεδομένα του τόπου μας- είναι η δημιουργία ενός wiki ως εσωτερικό επικοινωνιακό δίκτυο (Intranet) με το οποίο δίνεται η δυνατότητα διευθέτησης εσωτερικών υποθέσεων, όπως για παράδειγμα το wiki της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημιού Κύπρου. Το wiki μπορεί να είναι ιδιωτικό και μην εμφανίζεται στο διαδίκτυο ή να εμφανίζεται μέρος αυτού.

Δέκατη ιδέα: “Hold a themed unconference to tackle important issues”. Η διεξαγωγή ενός συνεδρίου του οποίου το περιεχόμενο αποφασίζεται και διαμορφώνεται από τους συμμετέχοντες είναι κάτι καινοτόμο. Σε αυτήν την περίπτωση δεν υπάρχει ένας κεντρικός διοργανωτής που καθορίζει τη θεματολογία του συνεδρίου αλλά μέρα με τη μέρα συζητιούνται και οργανώνονται οι θεματικές ενότητες και οι παρουσιάσεις -από τους συμμετέχοντες- που θα πραγματοποιηθούν συν τω χρόνω. Καθένας που θέλει να μοιραστεί ιδέες, εμπειρίες σκέψεις μπορεί να συμμετέχει ανεξάρτητα αν θα είναι και ομιλητής ή όχι.

Σίγουρα υπάρχουν και άλλες ιδέες, ωστόσο μπορούμε να ξεκινήσουμε και από αυτές. Καλή αρχή και ακόμα καλύτερη συνέχεια 🙂

One Response to «Technology ideas your library can implement next week»

  1. Όπως πάντα, πολύ χρήσιμες ιδέες/συμβουλές που μπορούμε εύκολα να υλοποιήσουμε!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: