H Διαχείριση της Γνώσης στην εποχή του Web 2.0

Από το άρθρο του Matthew Mezzey Gleaming web 2.0 vs ‘dirty books (Library and Information Update digital March 2010) σας μεταφέρω κάτι που είπε η Jemmina Gibbons «social media has been an evolution of KM (Knowledge Management – τα κοινωνικά δίκτυα αποτελούν την εξέλιξη της Διαχείρισης της Γνώσης. Με αφορμή αυτή τη δήλωση θα ήθελα να προσπαθήσω να κάνω μια πολύ μικρή εισαγωγή στον όρο Knowledge Management και να εξετάσω αρχικά αν υπάρχει κάποια σύνδεση με τα στοιχεία του web 2.0 που έχουν επηρεάσει τα εργαλεία της Διαχείρισης της Γνώσης.

Στην εποχή μας που όροι όπως, Νέα Οικονομία ή Οικονομίας της Γνώσης (Knowledge Economy) γίνονται πιο διαδεδομένοι παρουσιάζονται και τάσεις management (διαχείρισης) όπως η Διαχείριση της Γνώσης (Knowledge Management). Όπως και πολλές άλλες τάσεις διαχείρισης που έχουν εφαρμοστεί επιτυχημένα σε επιχειρήσεις και κερδοσκοπικούς οργανισμούς και μεταπήδησαν στον χώρο των βιβλιοθηκών (Μάνατζμεντ Ολικής Ποιότητας, Οργανωσιακής Μάθησης) έτσι και η Διαχείριση της Γνώσης μπορεί να βρει εφαρμογές στον χώρο των βιβλιοθηκών. 

Στην Encyclopedia of Library and Information Science η Διαχείριση της Γνώσης ορίζεται ως μια πρακτική που χρησιμοποιεί το διανοητικό κεφάλαιο για να επιτύχει την αποστολή του οργανισμού (Guy St. Clair 2003, p.1486). Σε αυτό το μοντέλο διαχείρισης οι άνθρωποι δεν είναι μόνο χρήστες της γνώσης αλλά πηγές και δημιουργοί της. Πολύ συνοπτικά αναφέρω πως στην Διαχείριση Γνώσης διακρίνονται δύο είδη γνώσης (που κάποιες φορές επιμερίζονται σε παραπάνω είδη): η άρρητη (tacit knowledge) που αποκτιέται από τους ανθρώπους με τα χρόνια εμπειρίας και η ρητή γνώση (explicit knowledge) που έχει εκφραστεί, κωδικοποιηθεί και αποθηκευτεί.

Πως αξιοποιείται η άρρητη γνώση; Στο πολύ καλό άρθρο της Moria Levy Web 2.0 implications on Knowledge management που γράφτηκε πριν από 3 χρόνια αναφέρεται στα χαρακτηριστικά των συστημάτων Διαχείρισης της Γνώσης και πόσο λιγότερο ευέλικτα είναι και γίνεται σύγκριση κάποιων χαρακτηριστικών των εργαλείων του Web 2.0 με τα εμπορικά πακέτα που κυκλοφορούσαν εκείνη την εποχή. Τα εργαλεία που συγκρίνει είναι τα Wikis, Blogs, RSS σε αντιδιαστολή με τα Alerts ή το What’s New που βρίσκουμε στα εμπορικά πακέτα, Tagging, και Social Computing. Το συμπέρασμα είναι πως η υιοθέτηση των εργαλείων ή ενσωμάτωσή τους πρέπει να γίνει με προσεχτικά βήματα καθώς πρέπει να προηγηθεί προσεχτικός σχεδιασμός.

Μέχρι την έλευση και ανάπτυξη των εργαλείων του Web 2.0 η λειτουργία των συστημάτων Διαχείρισης της Γνώσης δεν θεωρούνταν ευέλικτη. Η ενσωμάτωση αυτών των λειτουργιών στα ήδη υπάρχοντα πακέτα ή η δημιουργία προγραμμάτων ανοιχτού κώδικα έχουν δώσει νέα ώθηση. Τέλος, με τα συστήματα Διαχείρισης της Γνώσης οι χρήστες μοιράζονται όσα έχουν μάθει, συνεργάζονται για να εκμεταλλευθούν όσα ήδη γνωρίζουν οι άλλοι, μαθαίνουν από τους άλλους και από την ήδη υπάρχουσα πληροφορία.

Κάποια χρήσιμα links:

Knowledge Management in Libraries in the 21st Century

Knowledge Management and the Role of Libraries

Ελληνική Βιομηχανία και Νέα Οικονομία: διαχείριση γνώσης για την παραγωγή υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας

Ενδεικτικά προγράμματα διαχείρισης γνώσης (explicit knowledge) 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: